Příspěvek do rozpravy na zasedání zastupitelstva Jihočeského kraje
Vážení zastupitelé,
žádám vás, abyste přehodnotili postoj ke stavbě obchvatu města Tábora na trase Tesco-Slapy z důvodů, které se vám pokusím nastínit.
Deklarovaný přínos v podobě snížení dopravní zátěže v Táboře je přinejmenším sporný. Nerozhodujte o tom však prosím od stolu na základě pár barevných mapek a diagramů, ale přijeďte se na vlastní oči do Tábora přesvědčit, že provoz na silnici číslo 137 nijak hustý není. Postavte se na parkoviště v Čelkovicích třeba v deset hodin ráno, chvíli tam stůjte a pozorujte provoz na mostě. Uvidíte to, co tam vidím každý den já a ostatní lidé, kteří tam bydlí. Po mostě projede sem tam osobní auto, tu a tam auto nákladní. Mezi jednotlivými vozy je často několik minut pauza. Před dvěma týdny navštívily Tábor dvě dámy z krajského úřadu a když jsme jim s ostatními členy petičního výboru v dopoledních hodinách ukázali, jak slabý je na mostě provoz, nezbylo jim, než nám dát za pravdu.
Důvod řídkého provozu je nasnadě. Pokud se podíváte na mapu, tak zjistíte, že největší obec na jih od Tábora po silnici číslo 137 jsou Malšice, kde žije necelých dva tisíce obyvatel. Dále se podél silnice číslo 137 rozkládá už jen pár malých vesnic. Ještě dále na jih se nachází Bechyně, ale z Bechyně do Prahy, do Písku ani do Pelhřimova nikdo nejezdí přes Slapy. Z Bechyně se do Prahy jezdí přes Opařany, odkud řidiči pokračují po silnici první třídy č. 19. Tato trasa je kratší a pohodlnější než přes Slapy.
V ranní a odpolední špičce je na silnici od Slap do Tábora provoz o něco silnější, ale když se podíváte podrobněji, tak zjistíte, že se jedná vesměs o lidi, kteří nejedou přes Tábor, ale do Tábora. Jedou do města do práce, na úřad, k lékaři, vezou děti do školy nebo jdou na nákup. Tito lidé po obchvatu jezdit nebudou, protože Tábor je cíl jejich cesty. Ani lidé, kteří jedou z Malšic přes Tábor do Písku po obchvatu nepojedou, protože cesta přes město je výrazně kratší.
Abych to shrnul. Provoz na silnici číslo 137 není nijak hustý a závěr dopravně inženýrského posouzení ve smyslu, že 80 procent dopravy na silnici bude svedeno na obchvat, považuji za zcela nevěrohodný. Znovu vás vyzývám, abyste se do Tábora přijeli podívat a všechno, co vám zde říkám, uvidíte sami.
Když už budete v Táboře, dojděte se prosím podívat také na Babí horu. Babí hora a její okolí je poslední rozsáhlejší nezastavěné území v bezprostředním okolí města, které bude stavbou obchvatu zničeno. Dnes je na Babí hoře klid a ticho, příroda, remízky, louky a pole. Lidé toto místo vyhledávají jako klidné místo pro relaxaci, odpočinek a sport. Pro deset tisíc obyvatel sídliště nad Lužnicí je Babí hora jediné místo, kam mohou ze sídliště uniknout. Sídliště nad Lužnicí je z jedné strany obklopené řekou, z druhé je sevřeno benzinovými pumpami a obchodními centry a na jih od sídliště je vilová čtvrť. Až bude stavba obchvatu dokončena, bude celé sídliště uzavřené ze všech stran v jednom velkém betonovém pekle. Srnky se přestěhují jinam nebo skončí pod koly projíždějících vozidel a jedno z posledních klidných a pěkných míst v okolí Tábora vezme za své.
Stavba obchvatu dále též nevratně zničí 22 hektarů orné půdy, ze které by bylo každý rok možné sklidit 150 tun obilí. Za posledních 12 let se světová populace rozrostla o milardu lidí. V příštích 12 letech přibyde další miliarda. Jak všechny tyto lidi může planeta uživit, když orné půdy bude neustále ubývat? Za poslední rok jen v České republice zmizelo 7000 hektarů zemědělské půdy. Před třemi měsíci navíc začala válka. Před dvěma týdny vyšel v Respektu článek pod názvem „Způsobí válka na Ukrajině světový hladomor?“. A my v současné situaci zničíme pole a postavíme místo něj silnici? Co budeme v budoucnosti jíst? Beton a asfalt?
Minulý týden europoslanci schválili legislativní návrh Evropské komise, dle kterého by měl být od roku 2035 zakázán prodej nových osobních aut a lehkých užitkových vozů se spalovacími motory. Ceny energií a paliv strmě stoupají a panuje široká shoda, že nejspíš už jejich cena neklesne. Elektromobil si zdaleka nebude moci dovolit tolik lidí, kolik jich má auto dnes. Za 20 let bude tedy doprava na silnicích nejspíš vypadat úplně jinak než dnes a my bychom to v dnešním rozhodování měli vzít do úvahy. Aut s největší pravděpodobností podstatě ubyde, zato ale bude na planetě o jeden a půl milardy lidí více. My se však vydáváme zcela opačným směrem. Plánujeme zničit ornou půdu a postavit silnici.
Neposledním hlediskem ke zvážení je též cena stavby. Plánovaná cena stavby je 900 milionů korun. Než dojde k její realizaci, tak to jistě bude aspoň miliarda. Opravdu nemáme v současné době palčivější problémy než obchvat? Za poslední tři měsíce přišlo do České republiky 300 tisíc uprchlíků z Ukrajiny. Možná dorazí další. Mnozí tu již zůstanou. Všichni tito lidé budou potřebovat někde bydlet, někam chodit k lékaři, někam dát děti do školy. Neměli bychom místo obchvatu raději stavět byty nebo investovat do rozšíření kapacity škol či zdravotnických zařízení?
Děkuji za pozornost.